onsdag 21. september 2011

Tredje kurskveld 20.09.2011

Før hver øvelse - BEGYNN MED Å LEKE!
Begynte kvelden med en ny hoppeteknikkøvelse.

Bendwork med handling:















Det skal være 6 fot mellom hvert hinder på store hunder, 5 på mellom og 3-4 på små. Ser hunden rar ut når den hopper prøv å forandre på steglengden.
De to ytterste hinderene skal være på det laveste, det i midten kan høyden varieres på. Begynn med lav, gå opp til høyt og avslutt på lavt igjen.
Dette er en øvelse som lærer hunden å hoppe tettest mulig hinderstøtten. Trekker den for langt ut mot midten av bommen, sett bommen på det hinderet i midten lavest inn mot hinderstøtten og høyt ut mot den andre hinderstøtten. Da vil hunden velge den letteste veien, som er nærmest hinderstøtten.




















Kan også legge til et framforbytte i øvelsen, slik at hunden forstår kroppsspråket ditt.

Dette er også en øvelse som ikke skal gjøres for ofte fodri den er veldig tung for hunden.

DIESEL: Han hoppet nesten nærmest den ytterste hinderstøtten den første gangen så da satte vi bommen lavest inderst og høyest ytterst. Da sneik han seg rundt den innerste hinderstøtten!

Lærte også en framforbytteøvelse:
Sett hunden i "bli" og gå fra hunden rett frem. Gi "gå" signalet ditt, velg hvilken side hunden skal komme inn på, når hunden nærmer seg ta et fremforbytte og fortsett i den retningen og belønn med leke.

















De små streken utifra den blå prikken er min hånd som forteller Diesel at han skal til min høyre side på tegning nr 1 og til min venstre side på tegning nr 2. Tar et fremforbytte og fortsetter å belønne med leken(grønn prikk) i motsatt hånd av den jeg viser retning med og belønner i motsatt retning.
Altså; viser retning med høyre hånd, belønn med venstre. viser retning med venstre hånd, belønn med høyre.

Her er det viktig å også belønne "bli"ene!! Helst 75%, men de fleste vil nok gjøre det 1/3 eller 1/4 av gangene.

Regler for fremforbytte:
- Hunden skal være i/komme fra en sving.
- Når hunden satser.
- Skal skje på diagonalen.
- Nærmest mulig neste hinder.

Lene satt opp en kombinasjon med 2 fremforbytter.




                                                                










Det som også er viktig å huske på er hvor du plasserer "retningsfoten". En liten feil der, og du sender hunden over feil hinder. Foten må peke i den retningen hunden skal.
Fremforbyttene i denne kombinasjonen skal komme mellom hinder 2 og 3 og mellom hinder 4 og 5. Et spørsmål som kom opp var "trenger vi å ha fremforbytte mellom 4 og 5?". Svaret er ja. Har du ikke et fremforbytte forteller du hunden din at den skal ut og hente det unummererte hinderet. Den følger aksene dine. Du må gå inn og bryte linjen, og sette en ny linje mot hinder nr 5.

Her er det korte svinger som gjelder, sitter ikke disse må man tilbake i treningen og trene på "one jump", rygging, bremsing.

Regler for starter:
- Ikke stopp mellom 2 hinder og så gi klarsignal. Hunden kan begynne å lure på om den skal bremse ved første hinder eller fortsette fremover.
Enten
- Stopp helt inntil hinderet for å signalisere at nå kommer det en sving
Eller
- Gå fra hunden og fortsette å gå mens du gir klarsignalet, for så å løpe videre.

DIESEL: Første gangen suste han fremover og det ble en kjempe sving. Jeg er for krumbøyd og var ikke riktig plassert. Andre gangen kom han mye tettere hinderet og vi fikk en god sving. Jeg føler jeg snubler meg gjennom og ikke helt vet hvor jeg er. Må trene meg selv på tydelige signaler.

Kveldens siste kombinasjon:


Det som er viktig å tenke på allerede på trening er å gjøre de samme tingene som du kommer til å gjøre i konkurransen. Gå inn, ta av båndet, kommandere "bli" og gå fra hunden.

Her skal hunden ut og hente hinder 3, fører skal gjøre et fremforbytte mellom 3 og 4, hunden skal hente nr 5 og så nr 6.

Man ser på helheten først, før man går inn og belønner momenter. Belønn "bli" først, så svinger, fremforbytter osv.

DIESEL: Her hadde både jeg og Diesel tatt kvelden! Han brøt "bli"en, men jeg belønnet med å fortsette alikevel. MÅ trenes på mer "bli". Så skulle Diesel tatt hinder nr 2, men istedetfor så blindbytter han meg og kommer til min høyre side. Jeg måtte gå inn og belønne først at han kom på rett side, rett frem til meg. Så for at han kom på rett side og tok hinder nr 2. Belønnet også en "bli" til slutt. Lenger kom ikke vi på den kombinasjonen. GRUNNTRENINGEN sitter ikke! Har visst vært heldig til nå, for det kom tydelig frem igår at det ikke sitter.


(Beklager at det er masse mellomrom i blogginnlegget/ene, vet ikke hvorfor det blir sånn når jeg publiserer, det ser helt fint ut når jeg skriver innlegget...)

1 kommentar:

  1. Fant ut hva jeg hadde gjort feil og hvorfor det kom så mye mellomrom, men gidder ikke skrive alt på ny. Neste innlegg blir bedre:)

    SvarSlett