fredag 9. september 2011

Første kurskveld 06.09.11

Da var vi igang! Vi er 7 eller 8 deltakere og 3 hjelpere.

Lene viste sirkelarbeid, nesedytter og bakpartskontroll.

Sirkelarbeid:
Vi har akser som går 90 grader ut i fra hver skulder, disse skal hunden jage. Ikke gå foran eller bak, og skal heller ikke skyte ut til sidene, det kalles en flikk.
Blindbytte(hunden løper bak fører) er ikke lov!

Diesel går ikke helt inntil meg og kan fort finne på å bli opptatt av noe annet og valse litt ut. Jeg må bli flink på å belønne ofte og der jeg vil ha ham. Han løper best på venstre side, forståelig nok siden det er der vi har trent "gå fint". Må øve masse på å gjøre ting på høyre siden og også sirkler der han går på innsiden. Da "ploger" han liksom inn i sirkelen fordi han ikke flytter bakbena. Skal også prøve å få til en "på plass" på høyre siden med kommandoen "inntil". Får se om han kan lære seg forskjell.

Feltalternativ:
  • Løpende felt
    • Hunden får stor fart, kan være vanskelig å ta krappe svinger etter et felthinder.
  • 2 av, 2 på
    • Hunden skal stå med framføttene på gresset, mens bakbena skal stå på feltet. Ulempen med denne er at hunden som regel vil vri seg for å se hvor fører er eventuelt se når belønningen skal komme. Dette fører til at ryggsøylen får en vridning når hunden treffer bakken og den kan få belastningskader. Det blir ikke like god demping.
  • 2 av, 2 på med nesedytter
    • Samme prinsippet som beskrevet over, bare at her skal hunden ned å dytte med nesen på marka når den står 2 av og 2 på. Da vet hunden hva den skal gjøre der nede og den får en rett ryggsøyle som fører til bedre demping.
Jeg går for 2 av, 2 på med nesedytter. Så vi er i full gang med innlæring av nesedytter. Først så fant jeg ut at det ikke er så lurt å lære inn "give me 5"... Så nå må han lære seg forskjell. Han kommer med labben først og så etter noen ganger der det ikke blir belønnet kommer han med nesen. Tror ikke han helt har forstått det enda, tror han er borte og snuser etter godbit og da får han godbit. Tips av Lene var at jeg skal vente ut ham. Jeg tok opp hånda, og når han ikke reagerte tok jeg den ned og opp på ny, da kom han med nesen men gang. Han må få tenke selv og jeg skal bare sitte iro med hånda. Vi har sittet ganske lenge noen ganger, men han kommer med nesen til slutt. Skal begynne med lokk i hånda, så han gjenkjenner dette når det skal ligge på bakken.

Bakpartskontroll:
Hunden skal stå med framlabbene på en klosse og skal bevege bakbena rundt klossen. Jeg og Diesel må begynne helt på null, og starter med å belønne for at han ser på klossen. Han hadde vel labben oppå et par ganger, men han la seg heller ned eller spilte dø for å se om det ble belønnet. Må bli flinkere på å vente ham ut og ikke gå inn å hjelpe for mye.

Lene satt opp en kombinasjon til oss.
  

Rød prikk = Diesel 
Blå prikk = Meg
Blå prikk med små foran = trampe i bakken for å signalisere bremsing, kort sving

Det gikk faktisk ganske bra, hadde ikke trodd at vi skulle klare hele kombinasjoen. Det er like mye trening av meg som Diesel, må lære meg å rette meg opp i ryggen og vise tydelige signaler. Løper liksom i veien for Diesel. Men det kommer vel med trening. Fikk også trent på noen "bli" ved start.

Det er mye som skal trenes på.
Det var kjekt å trene når det er hjelpere som går rundt og korrigerer, slik at det blir gjort riktig og en kan få litt tips.

Gleder oss til neste tirsdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar