onsdag 28. september 2011

Fjerde kurskveld 27.09.11

Kveldens tema - BAKBYTTER!
Som framforbytter, skal bakbytter skje når hunden satser. På "the point of no return", hunden er i lufta og kan ikke unngå å ta hinderet.

Begynte med å trene på sirkelarbeid på innsiden, begge veier. Dette lærer hunden at vi kan "trykke" på den uten at den stikker ut.

DIESEL: Han ploger veldig på høyre innside, så vi fortsetter med "klossøvelsen" for å få (forhåpentligvis) bedre bakbensaktivitet.

Fikk en øvelse som skal lære hunden å skifte retning på hodet når vi krysser linja deres bak ryggen.
Det er viktig at hunden ikke snur på hodet før vi faktisk har krysset linja. Linja til hunden går rett ut fra ryggraden. Når hodet skifter vei, vil kroppen følge etter.












Bytt mellom å belønne med godbit og leke. "Klikk" og belønn.
Varier også mellom å belønne at han blir, at han ikke ser andre veien og at han ser andre veien når du krysser linja.
Er det for stor avstand som vist på tegningen, kan man bare gå rett bak hunden. Øk avstanden etter hvert. Viktig at bytte kommer på diagonalen og ikke bare trør rett over linja. Sikt på hundens motsatte øre fra hvor du står.












DIESEL: Han var bedre på å ikke snu når jeg trykket på linja, enn å snu kjapt når jeg gikk over linja. Så vi øvde mer på å krysse linja enn å ikke krysse linja. Belønnet også bare "bli". Også denne øvelsen fungerte best på venstre side.
Jeg må bli flinkere til å trene på BEGGE sider!

Prøvde bakbytte på "one jump". Det er veldig viktig med timingen i bytte ellers vil hunden få en snurr, som kan koste verdifulle sekunder. Kan godt ha lavt hinder i inntreningen.

DIESEL: Jeg konsentrerte meg mer med å sende Diesel over hinderet enn å ta bytte. Og da kom bytte for sent og Diesel fikk en snurr. Det var ikke lett å gjøre bytte tidsnok, enten så fikk han snurr ellers så tok han ikke hinderet. Fikk det vel til en eller to ganger, så masse trening. Vi hadde jo ikke trent mye på grunnarbeidet for denne øvelsen, så sånn sett var det heilt greit. Vi må øve mer på den forberedende øvelsen, før vi går på hinder.

Så kom Lene med det som så ut som en funky kombinasjon til oss, som egentlig ikke var så funky.













Begynn med å løpe rett frem (1,2,5) og kast leken, for å sjekke at hunden har driv fremover.

Slakt bytte: (1,2,4) Hold igjen frem til bytte(mellom 1 og 2), for så å trykke på etter bytte.
Brått bytte: (1,2,3) Gi på, for så å vise tydelig at du bremser(foran 2) og snur på aksene dine.

Bakbyttene skjer mellom 1 og 2 og når hunden satser.
Får ikke hunden det til, gjør det lettere og belønn ofte! Gjør det fra BEGGE sider.

KATHRINE: Ingen følte at hunden sin var klar for å prøve seg på kombinasjonen så det ble til at vi "handlet" hverandre. Aina var hunden min og jeg var hunden hennes. Forstår godt at hundene ikke vet hvor de skal og blir forvirret. Vi er ikke tydelige nok i signalene vi gir, og forventer at hunden tenker det vi tenker og vet hvor den skal. både jeg og Aina fikk vel erfare at vi bremser alt for sent. Hunden/meg var allerede godt over hinderet når bremselyden kom. Er en kombinasjon vi skal huske og vite om, og ta fram når vi er klar for det.

Avsluttet med "one jump", og at hunden skulle ut og ta vegringslinjen.

DIESEL: Begynner å bli flink, jeg må huske å pushe han ut med foten. Klarer ikke den store avstanden enda, men det kommer.

Kvelden endte med at jeg både rygget og kjørte over buret til Diesel! Hadde satt det fra meg bak med hengerfeste på bilen, men skulle bare få Diesel og tingene i bilen før jeg la det i bagasjerommet. Så ringte mobilen og jeg glemte helt ut buret, satte meg i bilen og kjørte. Hørte jo en lyd, men tenkte at det var en kvist eller noe, men når lyden kom når jeg kjørte frem også, da kom jeg på BURET! 
Erlend prøver å fikse.
 Klarer å åpne det, men er litt vinglete kan du si. Ei venninne hadde heldigvis et likt bur, bare bittelitt større, stående så jeg fikk kjøpe.

2 kommentarer:

  1. Litt smell med buret på ein måde! hehe, må le...
    Veldig bra oppdatering på kurset! Bakbytter må det trenas MASSE på ja, det merka eg og ganske kjapt...

    SvarSlett
  2. Hehe, ja kan du sei:P lo sjøl åg når eg kom på ka d va eg kjørte øve:P
    har eg fått me mg alt så lene sa, va så møye om dei bakbyttene, e che sikker på om eg fekk me alt d viktiga..?

    SvarSlett