torsdag 22. september 2011

"Houston, we have a PINNEproblem!"

Igår døde pinnen, for ALLTID!

Gikk ned til fotballbanen på Sviland skole for å trene i et annet miljø med Diesel. Det gikk bra i begynnelsen, men etter at jeg har belønt med leke i sirkelarbeid, løper han ut å finner seg en pinne og løper rundt med denne i munnen... Jeg sier "slipp", han slipper pinnen og kommer til meg, jeg belønner dette.

Men jeg merker at han er ukonsentrert, uansett om jeg galdrer han opp med leke. Og når jeg da tar leken tilbake løper han for å finne pinnen!

Fant en ball som jeg skulle belønne med, men da får han denne berømte border collie krypingen. Og belønningen skjer jo ikke inne hos meg, så jeg øker ikke verdien på meg selv. Så fra nå av skal all belønning skje inne hos meg(kan kaste leken kontrollert for så å ha drakamp når han kommer til meg).

Tror jeg har kommet frem til løsningen:
- Alle pinner må dø!
- Pinner er fra nå av det kjedeligste på jord.
- Ingen pinner i hagen som han kan leke med selv.
- Ingen kasting, draing eller taing i pinner.
- Øke verdien på meg selv og min lek, slik at han velger det over pinnen.

- Trene rundt mindre forstyrrelser(pinner) til øvelsen sitter.

-Ikke kaste ting, bare for å kaste.

Har noen spørsmål også:
- Når han plukker opp pinner på tur, skal jeg si slipp og få han med meg videre og belønne det? Eller skal han få løpe med pinnen?
- I treningssituasjon, viss han henter seg en pinne, skal jeg få han til meg med kommando og slipp til pinnen, eller vente ham ut?(Det kan jo ta sin tid, for han løper bare rundt og kaster på pinnen).

SVAR FRA FACEBOOK:
Siri Linnerud:
Jeg ville unngått å byttet pinnen med godbit på tur, det kan få han til å hente pinner for å få belønning. Så får han evt gå med pinnen alene hele turen. Om det skjer på trening hadde jeg bedt han komme inn, byttet og så trent med bånd på så han ikke fikk tatt flere pinner. Tren også Kinderegg på pinner ved å ta noen stå og løfte på en pinne, kaste den osv (GRADVIS forstyrrelse) til interessen er borte:)


Jeg ville oversett pinnelek på egenhånd på tur. Jeg tenker at når de er løse på tur så kan de gjøre ting og tang som de ikke får lov til å gjøre på trening. Som feks å leke med pinner. Fasit kan plukke opp ting om han blir frustrert i treningen, det er en spanielgreie tror jeg, da bare tar jeg det han plukker opp og putter det vekk og fortsetter treningen. (som på filmen her: http://www.youtube.com/watch?v=f0xNo45OMbU ) Jeg tror at det er lett å lage seg et problem ved å jobbe for mye med det -man forsterker det man ikke vil ha ved å lage en issue av det.

Arne Aarrestad:
Jeg er enig at på tur skal du ikke fokusere på pinnene. I treningssituasjonen hvor hunden er blitt ukonsentrert på grunn av pinne vil du mest sannsynlig få mest effekt der og da og varig effekt ved å stoppe opp, trene øyekontakt og "kinderegg" ved behov, inntil hunden igjen er fokusert på deg og å jobbe med deg. Da kan du fortsette treningen. Dette vil ta fokus bort fra pinnen og på deg. Neste gang vil du mest sannsynlig ha mindre problem med pinner og etter en del repetisjoner vil problemet være borte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar