tirsdag 13. september 2011

Andre kurskveld 13.09.11

Da var andre kurskveld gjennomført i det drittværet! Må skrive ned ting før de blir glemt, så får oppdatere mens det ennå sitter :)

Begynte med å trene på sirkelarbeid og "sitt og bli". Lene viste oss omvendt lokking.

Omvendt lokking: 
Sett hunden i "bli". Prøv så å lokke hunden utav "bli"en. Lokk så mye at hunden blir sittende og belønn. Det er kjekkere å kunne belønne når hunden gjør det bra, enn at hunden også føler nederlag med å ikke få det til. Varier mellom å lokke med godbiter i hånden og leke. Prøver hunden å ta godbitene lukker du hånden. Prøver den å ta leken, tas den vekk. Bytt mellom hopp og sprett og bare bli passiv. Det er viktig med variasjon og med/uten lyd slik at hunden har vært borti det meste.

Jeg har kun trent på "bli" med leke med Diesel, så når jeg lokket med pølsebiter i hånden reiste han seg men gang. Men etter noen ganger ble han sittende. Greit med øvelser som kan øves på inne!  


Så gikk vi over til hoppeteknikk. Dette skal ikke trenes på hver treningsøkt, men ca 1 gang i uka. Det er veldig tungt for hunden. Poenget er å lære hunden å bruke rett muskler. Hoppene skal helst komme fra bakparten, ryggen skal være krummet over hinderet og hodet skal være ned. Slik blir dempingen best.


Hoppeteknikk:
Skal være 6 føtter mellom hvert hinder, hinderet skal være på det laveste. Hunden settes 3 føtter ifra første hinder. Kan variere oppsettet av hinderene, men ikke høyden. Kan sette de på linje, litt over hverandre slik at hunden hopper tettere inntil hinderstøtten, legge jakke over pinnene slik at hunden ser ned.



Ble også introdusert for "one jump":
Få opp hinderverdi og lære hunden å følge aksene. Varier mellom korte svinger og la hunden løpe rett frem. Hunden skal ut å hente vegringslinjen og ta hinderet på baksiden. Sendes rett på og ta kort sving. Der må jeg bli flink til å vise Diesel når vi skal bremse og når det er full guffe rett frem. Jeg må sette ham lenger ifra hinderet, rette meg opp og vise tydelig med aksene/skuldrene hvor jeg vil ha ham. Skal også trene på at han ikke skal ta hinderet, da tar han en "flikk"(løper ut fra aksene mine). Skal kun ta hinderet om aksene mine sier det. Trene fra forskjellige vinkler.

Fikk tips til "kloss øvelsen"
Den hvor frambena skal stå på en kloss, mens bakbena skal gå fra side til side. Diesel har komt så langt at han setter begge frambena på klossen. så lurte jeg på hvordan jeg skulle få ham til å forstå at han nå skulle bevege bakbena, samtidig som frambena sto i ro på klossen. Først begynner jeg med å få kontakt når han står med frambena på klossen. Så skal jeg begynne å bevege meg og han skal da flytte bakbena slik at han står rett over for meg. Når han kan det skal liksom han begynne å bevege bakbena uten at jeg beveger meg. 

Hadde en økt med nesedytter.

Til slutt bygget Lene eg dobbelboks kombinasjon.


I denne kombinasjonen er det to framforbytter. Mellom hinder 3 og 4 og mellom hinder 7 og 8. Et annet moment er at jeg skal kunne stå med hinderet i midten av kombinasjonen og snu på mine akser, da skal Diesel ta hinder nr 2 og ut og hente hinder nr 3. Imens kan jeg løpe mot hinder nr 4 og ta mitt framforbytte. Vi øvde kun på å hente hinderet. Jeg må bli tydeligere på bremsingen min, rette meg opp!!! og vise mer tydelig med aksene mine. Første gangen viste jeg med kroppen at vis kulle rett frem, så da løp han en kjempe sving. Andre gang bremste jeg for mye, så da hoppet han ikke hinderet. Tredje gang gikk det bedre. Det er viktig å hive leken der du vil at hunden skal befinne seg. Så når jeg har snudd på aksen min og flyttet meg til hinderet i midten kaster jeg leken foran  eller litt før hinder nr 3, på utsiden. Sånn at han forstår at han ikke skal komme inn til meg, men ta med det hinderet.

Vi har fått masse mer å øve på! :)

2 kommentarer:

  1. Ska sei! her stod der jo møje bra:) Så nå har eg ein plass og gå inn hvis eg glømme någe fra treningane, hehe.

    SvarSlett
  2. hehe, elle retta på meg viss eg har skreve d heilt feil:P

    SvarSlett