onsdag 21. september 2011

Total forvirring!

Jeg har hatt store problemer med å få i Diesel disse knottene. Han går bort å snuser på maten og snur. Det er veldig frustrerende og jeg har jo tenkt at han må jo få i seg mat. Har vel gått på den smellen med å gjøre disse knottene bedre og bedre med å blande forskjellig inn i de. Og nå vil han som resultat av det ikke spise bare knottene (forståelig nok..) Har heller ikke vært konsekvent nok på å ta bort maten om han ikke spiser, for det var en periode der han spiste opp knottene iløpet av natta. Noe jeg syns var greit, for da fikk han nå i seg mat.

På problemhjelperkurset ble det snakket litt om å kunne belønne med knottene. Dette var helt uforståelig for meg, Diesel spytter jo de knottene ut igjen om jeg prøver å belønne ham med dem.

Etter kurset var vi en god gjeng som gikk tur i hundeskogen. Der også fikk jeg beskjed om å ikke gi mat til hunden i skål lenger. Det er "gratis" mat. Men da ble jeg helt fortvila og tenkte at da får jo ikke Diesel mat, han vil jo ikke ha knottene ifra hånda som belønning. Fikk sånn random tips om å blande knottene med noe godt, sånn at lukta kom på knottene også.

Neste morgen blanda jeg litt av dagsrasjonen hans med baconost og kaviar og spredte de på plenen for et godbitsøk. Han spiste de første 5 så gikk han lei. Da sto jeg der som et spørsmålstegn og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre.

Sendte mld til Siri, klagte og sa at jeg ikke forsto noenting av dette her!

Så ringte hun og kom med en helt enkel og logisk forklaring!

For å øke verdien på meg selv og at han skal ha lyst til å jobbe for meg skal alt av ressurser komme fra meg. Det er lek, mat, kos osv. Begynner med så gode godbiter at det er verdt for hunden å jobbe for meg. Det beste av det beste. Da vil hunden trene, for det er da den får mat. Før den får mat, må den gjøre noe. En "sitt", "kontakt", "nesedytt" osv.
Det vil nok bli en tøff overgang for begge, der jeg også sliter med at han ikke får mat. Men jeg må bli flinkere å trene iløpet av dagen, med korte økter. Får han pølse og lignende menneskemat er det jo masse næring i dette, ellers hadde ikke vi heller spist det. Det er inegn fasittid på hvor lang tid det tar før hunden skjønner at det er jeg som sitter med alle godene, det kan ta 1 mnd, 3 mnd, 7 mnd... Så vi får bare holde ut :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar