fredag 6. april 2012

Totalt mislykkede blodspor!

Jeg vet ikke hva jeg gjør galt når jeg legger spor alene, men noe er det vertfall!!

La ut to blodspor, et rett på ca 20 m og et med vinkel ca 20-25 m. Underlaget var på mose, skogunderlag. Liggetid 20 min.

Skulle også prøve å gå spor uten figurant i enden, kun leke, slik jeg hadde gjort med schæferhundklubben. Erlend skrapet godt der han begynte og gikk langs grusveien i grøfta. Skrapet ekstra godt også noen plasser. Gikk i en sirkel og kom tilbake til start. Diesel fikk ikke se at han gikk ut.

Det virket som om Diesel tok sporstart fint, men etter 10 meter når han virret over grusveien og jeg stoppet, så kom han bare og satte seg med kontakt foran meg. Prøvde å vente ham ut, men da fant han bare en pinne han ville ha. Prøvde å sette ham på igjen lenger nede, men han bare virret! Ikke i spormodus i det hele tatt!!

Refleksjoner:
  • For vanskelig. (Men han gikk spor etter Linda uten at han så henne gå ut)
  • Feil vindretning? Vinden kom inn fra siden.
  • Skulle han ha sett at Erlend gikk ut? Er han så fersk enda?
Jeg avbrøt og tok ham med til bilen, der stod vi litt før vi gikk ut til blodsporet.
Jeg satte ham på sporstart og han spiste godbitene som lå der. Han gikk vel 5-7 meter fremover, så kjente han en lukt på et tre og ble stående lenge å lukte før han tisset på treet. Han virret så ut for å finne et nytt tre å tisse på før han kom tilbake til meg. Han var overhodet ikke interessert i blodet!! Og det lå godt med blod. Prøvde å gå litt fremover og sette ham på igjen, men det nyttet ikke!! AAAARRH!! Frustert!!

Refleksjoner:
  • For mye/for lite blod?
  • Flere godbiter i sporet?
  • Kanskje jeg ikke tråkket godt nok i/på blodet?
  • Erlend stod igjen med sporstart, skulle han følgt etter? Diesel kikket litt på ham nå han bare stod og kikket. Erlend kom ut til meg, men det hjalp ikke det heller.
  • Underlaget? 
  • Vind?
Hva skal jeg gjøre når han er sånn?? Totalt uinteressert, eller at han rett og slett ikke vet hva han skal gjøre. Det må jo være det, at han ikke forstår oppgaven. Men nå har han gjort oppgaven før så han kjenner jo til det.

Jeg avbrøt jo begge gangene, siste gangen fordi jeg ble så frustrert over så liten interesse for sporet... skal jeg gå med han til leken eller bare ta ham i bilen?

2 kommentarer:

  1. Hmmm... rart at han overhode ikke var interessert, for han gikk jo kanonfint på tirsdag. Kanskje det blir for mye rart med han, om han både går blodspor og med og uten påvirkning. Kanskje du til og begynne med må velge en metode, og bare bruke den?? Kanskje han er skeptisk til blodet? Tror jeg har hørt at det kan være et problem.... Jeg ville forresten ikke latt han gå fram til leken om han ikke viser interesse for sporet overhodet.

    Legg det bak deg, og prøv igjen imorgen :p

    SvarSlett
  2. Han var skeptisk til blodet aller første gang han gikk det, men så prøvde jeg 3 spor på Dale nå i uka og de tok han kjempefint:) Han virket ikke redd blodet, det var bare ikke interessant..

    Ja må gjerne velge meg ut en type spor, eller vertfall ikke gå forskjellig spor samme dag?

    SvarSlett