fredag 13. april 2012

Agilitytrening og ID-spor

Kan begynne med agilitytreningene.

Torsdag 12.04.12
Skulle egentlig være dugnad på Åsen, men den var avlyst. Godt jeg hadde med Diesel i bilen for da fikk han seg en god økt.
Sirkelarbeid til oppvarming. Kan friste litt med leken bak ryggen uten at han krysser bak og tar den. så det kommer seg.

Hadde en økt eller to med hjulet. Han hoppe fortsatt litt på siden når avstanden jeg sender ham fra blir for stor. Har variert mellom å løpe med ham og sette ham i bli og si "gå" til ham mens jeg står på siden av hjulet.

Etter at jeg fikk svar av Siri på at jeg bare skulle sende fra utsiden så fant jeg vel ut at vi har vært klare til å øke antall porter en stund. Han søker godt mot portene og har høy verdi for å løpe gjennom. Satte sett 2 med 2 porter ca 4 meter ifra sett 1. Begynte med å belønne mellom de to settene. Når jeg skulle se om han løp videre så forsto han ikke dette. Da satte jeg han opp mellom settene og fikk ham til å fokusere på sett 2, da løp han igjennom. Neste gang jeg sente gjennom sett 1 tok han sett 2 også! Det er lettest å få med seg sett to når jeg sender off-side entry. Når jeg sender han på en on-side entry tar han altfor stor bue og løper bak sett 2.

Fredag 13.04.12
Idag var det dugnad på Åsen, men det var mange som hadde møtt opp så da var vi fort ferdige. Fikk en god økt idag også. Vi koser oss på banen!:)

Begynte å varme opp med sirkelarbeid.

Så prøvde vi oss på 2 sett i slalomen. Det gikk bedre idag og han tok begge sett nesten hver gang! Merker at han blir fort sliten av å trene på slalomen og at jeg må sette ham opp for å lykkes, for han mister fort gnisten og da bare løper han uten å tenke og gjør enda mer feil. Men han var veldig flink idag.

Hadde øgså to økter med hjulet. Idag var det bedre, han var veldig fokusert når jeg satte ham opp og søkte gjennom hjulet veldig bra. I økt to satte jeg et hinder foran hjulet. Løp med ham fra begge sider. Han blir veldig gira viss jeg dytter ham bak når jeg løper, pluss at da får jeg et lite forsprang.. Han har begynt å satse litt vel tidlig så han hopper nesten i hjulet. Må nok ha litt flere økter med hoppeteknikk..

ID-spor 13.04.12
Id spor på Vibemyr igjen. Elise var figurant på første spor, Anette på spor to. Moseunderlag/skogbunn. Det hadde regnet.

1 spor:
Vi gikk forbi Lasse(en border collie) på vei til sporstart, kan ha vært en større forstyrrelse enn jeg trodde. Det så ut som han tok sporet veldig fint, men etter 10 meter satte han seg og gjorde nr 2. Han hadde gjort dette på morgenen så det trodde jeg han var ferdig med, men tydeligvis ikke. Resten av sporet ble tullete. Han kom mot meg når jeg holdt igjen og var ikke på sporet. En dårlig spordag.

2 spor:
Dette sporet skulle nok vært lettere enn spor 1, men en misforståelse eller dårlig kommunikasjon gjorde at dette sporet ble lenger enn vi noen gang har gått og med 2 vinkler... Her også gikk vi forbi en boxer på vei mot sporstart, det skal jo ikke ha noe å si etterhvert, men det kan være forstyrrelse nok nå i begynnelsen. Han virret mye, men jeg må gjerne bare la han virre. Eneste er at han da bare komme å setter seg med kontakt. Han tok ikke vinkelen, så da satte jeg ham bare på igjen. Når han fant Anette så skvatt han. Så nesten ut som om han hadde glemt at han gikk spor! Sukk..

Sendte Elise ut 30 meter mens Diesel så på for å øke motivasjonen for å løpe ut å finne noen. Til og med her gikk han feil! Løp forbi henne, men tok henne på overvær og løp tilbake.

Vil "bytte" kommando på ID spor. Kan jeg bare si den nye kommandoen hver gang fra nå?

Så synes jeg det er GANSKE frustrerende at det er så variable resultater i hundetreningen fra gang til gang!
Sånn er det jo når man jobber med levende dyr, men synes ikke noe om det for det om!:P

(Kjedelig innlegg uten bilder, men jeg bruker det som en treningsdagbok/huskedagbok;) )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar