tirsdag 10. april 2012

Blodspor og ID-spor på Skjæveland, 09.04.12

Ny spordag, nye muligheter.

De oppmøtte var Beate og Helle, Kine med en venninne og jeg og Anette. Hadde dratt med meg henne så Billy skulle få prøve blodspor.

La 2 blodspor på ca 20 meter til diesel, med mose som underlag. La godbiter i sporet og leke i slutten. Liggetid 20 min, noe lenger på spor 2.

Han fikk lukte på skanken igjen, han virket ikke redd, men han brydde seg ikke heller. Så jeg må få hjem skank sånn at jeg kan begynne å bygge verdi i den.

1 spor:
Gikk han veldig fint! Jobbet seg nøye gjennom og fant leken i sporslutt.

2 spor:
Her slapp jeg han for fort avgårde. Han er så giret på å gå fremover at han skynder seg forbi sporstart og glemmer litt ut hvilket spor han går ser det ut som. Så jeg må bli flinkere til å ha tålmodighet ved sporstart, slik at han får med seg hva han skal spore på. ellers så gikk han et greit spor, ville ikke helt ta leken i slutten, ville gå videre, så jeg kan kanskje øke lengden litt.

ID-spor:
Høyt gress/strå som underlag. Tørt.
Kine gikk ut som figurant. Han luktet godt ned i posen på smelleren. Han ville gå på overvær i begynnelsen, men når jeg bare stod stille så satte han nesen nedi til slutt. Det var mye skog og kratt så han gikk nok ikke helt på sporet, men Kine hadde lagt inn flere vinkler og disse tok han fint. Sporet ble på 90 meter. Et av de bedre sporene han har gått, der han gikk rolig og måtte jobbe for å holde seg på sporet.


Har en teori om hva som har vært annerledes de gangene jeg har gått spor og han ikke har fått det til. Det er at når jeg har gått spor har vi gått tur rett før vi sporet. Han ble satt i bilen etter tur, jeg la ut sporet og så gikk han sporet.
Når jeg har vært med siddisgjengen å gått spor har vi somregel vært på tur tidligere på dagen og vært hjemme noen timer etterpå eller ikke vært på tur i det hele tatt. Så det første han gjør når han kommer ut av bilen er å få på seg sporselen og går sporet.

Vet ikke om det kan ha noe å si, men skal vertfall teste det ut.

Må også begynne å skille bedre på arbeidstøy/kommandoer for de forskjellige sporene.

Arbeidsliste:
  • Blodspor
    • Kommando: "Gå spor"
    • Arbeidstøy i tillegg til sele: Tørkle eller bjelle.
  • ID-spor
    • Signal: Lukte på smeller.
    • Kommando: "Finn mann".
  • Godbitspor:
    • Kommando: "Søk"
  • Evt rundering:
    • Kommando: "Runder"
    • Arbeidstøy: Vest, etterhvert bringkobbel.
Godbitsøk: "Søk"

Kunne godt tenkt meg forskjellig sele, men det tillater ikke budsjettet. Så da får man bruke det man har:)

GODT fornøyd med at Diesel sporer igjen og at jeg kanskje har funnet ut hvorfor han tuller sånn til tider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar