torsdag 5. april 2012

Blodspor og ID-spor på Dale, 02.04.12 og spor med Schæferhundklubben

Jeg, Beate, Kine og Christiane avtalte å gå spor på Dale. Jeg har aldri vært der før så Beate ledet ann. Det er jo flotte områder innover der også! Er jo tur/spor områder overalt.
Hadde tint opp blod så vi skulle prøve oss på dette skumle greiene igjen.

1 blodspor:
La det på gress, rett linje og kun 20 m ca. Det lå i 20 min. Hadde masse godbiter i sporet og disse spiste han og var veldig nøye på at han fikk med seg alle. Han gikk sporet og fant leken bak en sten.

2 blodspor:
La det i skogen på en gress sti/vei. La ikke fullt så mange godbiter i dette sporet, liggetid på 20 min. Lengden var vel rundt 20 - 25 m. Han virret litt med sporstart for han gikk på feil side av stenen vi hadde lagt sporstart på siden av. Så til å begynne med må jeg nok lede ham mer på sporstart. Her virret han litt mer av sporet. Men jeg stoppet bare opp og ventet så kom han på sporet igjen. Vi gikk nok litt nærme sporet tilbake til veien igjen, for han trakk liksom ut til siden der vi hadde gått opp. Men han kom seg ned og fant leken.
Organisering...
Sporstart
På sporet!
Må gi ut mer line.
Fant leken sin!:)
Liiinselus!
Drakamp må man ha!
3 blodspor:
La det ut samtidig som spor 2, bare litt lenger borte. Dette var på strå underlag. Få godbiter i sporet og med vinkel. Ikke lenger enn 20 - 25 m totalt. Liggetid ca 30 min. Han var helt klar for neste spor og tok sporstart nesten før vi var kommet bort. Han jobber rolig og nøye. Han tok vinkelen kjempe bra! Vi hadde lagt godbiter og dryppet ekstra blod der. Så gikk sporet til to stener der det lå godbiter og leke. Flinke gutten min!

Nytt spor.
Vinkel.
Tok han fint!
Fant godbiter og leke.
KILL!
Nå må jeg bare komme meg inn til Ombo å få hentet meg skank. Han kan jo ikke finne leke i slutten for alltid;)

Saga fikk også gå et blodspor, men hun var ikkeså fornøyd med at hun bare fant en leke i slutten! Hun ville ha skank! Så hun ville gå sporet på ny, gjerne i håp om at det da ville ligge en skank i enden til henne.
Sporstart.
Sporslutt.

ID-sporene er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Det ble kluss med langlina begge ganger og vi gikk feil begge gangene. Her hopper og drar han sånn i lina at jeg knapt klarer å holde ham igjen. Så tydelig at han går på overvær og ikke spor.Jeg må bli flinkere til å holde igjen og slippe ut mer line, slik at han lærer at når han går utav sporet så får han ikke gå fremover. Jeg må slippe ut mer line slik at jeg ikke "styrer" ham tilbake på sporet. Det må han jobbe seg gjennom selv.

Kanskje jeg må vurdere å prøve rundering med ham?

Fikk være med Linda på tirsdag 03.04.12 for å se på når de trente spor/rundering/feltsøk og lydighet. Hadde vært greit å meldt seg inn i en av klubbene i nærområdet:)

Linda la ut et spor til Diesel. Hun gikk sporet, la leken i slutten og kom tilbake. Jeg satte Diesel på og han gikk strålende! Det lengste sporet vi har gått til nå, og det uten figurant i enden, kun leke. Her også går han altfor fort, skal han gå i 1-2 km er det altfor høy fart. Jeg må gi ut mer line og slakke ned på tempoet. Jeg skal gå saktere enn hunden.
På spor to ble Diesel med til sporstart og så når Linda gikk ut, så ble han satt i bilen og vi ventet til Linda kom tilbake. Så satte jeg ham på sporet og han går jo som bare det. Når han kom til en bekk prøvde han å gå ned denne, men snudde og tok sporet igjen! Dette og var et langt spor, lengre enn det første Linda la ut, så dette blir vel det lengste vi har gått.. Når han får ferten av leken i slutten så gir han på! Og så fornøyd når han fant leken. Han lekte også med en totalt fremmed mann, så det er jo kjempe bra! Fikk skryt av ham, at han var veldig flink til å ha gått så lite spor som vi har:D

Gjerne det er det jeg bør satse på? Har jo blitt litt bitt av denne sporbasillen. Og jeg har ikke tid til å trene alt så noe må jeg velge, men hva?:P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar