onsdag 2. mai 2012

1 Mai!

For en dag vi våknet til, sol fra skyfri himmel! På med solfaktor, caps og solbriller.

Begynte dagen på Tjelta, som medhjelper på valpekurs. Det er siste gangen neste tirsdag så det er litt trist. De er blitt så utrolig flinke, både valper og eiere.

Turen gikk så videre til Åsen, hvor jeg skulle treffe Aina og Muni for å trene agility. Kjørte forbi masse oppstillede motorsykler og så på klokka at jeg kom til å få se vårsleppet for første gang i livet mitt.

Kom litt tidlig iforhold til hva jeg og Aina hadde avtalt så ruslet meg bort på brua som går over motorveien og stod sammen med masse andre folk og ventet på syklene. Diesel var veldig flink, han la seg til og med ned! Han er ikke sånn så må bort og hilse på alt og alle. Fikk også trent litt kontakt med ham.

Så kom endelig syklene. De tutet og vinket og kom i alle størrelser og fasonger, med og uten vogn eller henger. Alle som en så gnikket og polert ut for å se flotte ut på vårslippet.

Diesel brydde seg ikke så mye om syklene, men jeg gav ham godbiter når tutingen ble ganske høy. Syklene snudde i rundkjøringa i enden av motorveien og kjørte mot Ålgård(tror jeg). Sto ikke å så på alle syklene, det hadde tatt tid og så interesert er jeg ikke! Nå har jeg vertfall sett det.

Ikke så lett med kontakt når du har sola i øynene!

Det var bedre.
Kjent stil...
Begynnelsen av toget.
Sykler i begge kjøreretninger.
Diesel ville heller trene enn å se på syklene, her sitter han "bamse", bare jeg som ikke treffer med kamera.
Når vi kom tilbake til Sbk kom aina, så det passte bra. Banen hadde vi for oss selv hele dagen.

Fikk bygget to klasse 1 hopp baner, den første med 12 hinder, den andre med 16 hinder. Hundene var ganske slitne etter en økt eller to i den andre banen så den vil vi bygge på ny for å trene mer på den.

Bane 1:
Klarte banen på første forsøk. Med mye som kunne vært bedre vel og merke!

Byttet 7 slalom ut med et hopphinder.
1 - 3: Satte Diesel litt på skrå, gikk til 2 og ga "gå" signalet. Første gangen krasjet han inn i tunnellåpningen fordi jeg sa "gjennom" for sent. Andre gang sa jeg det idet han satset på hinder 2 og da gikk det mye bedre!

3 - 4: FB. Jeg må øve meg på å ikke miste retningen i det jeg tar byttene. Jeg skjente ut til siden og hadde ikke linjen min mot hinder 4.

4 - 5: Her er det krapp sving, han har hatt en tendens til å løpe under hinderet når han skal bak å hoppe over, men ikke en gang gjorde han det her! Kjempefornøyd!  Skal trene mer på at når jeg stopper opp med en vinge betyr det krapp sving rundt den vingen.

5 - 6: Byttet vel bare arm når han landet og sendte ham til 6. Vet ikke hva som hadde vært lurest her.

6 - 7: FB. Jeg må løpe fort, Diesel spurter jo igjennom de tunellene!

7 - 8: Bremser opp og får en kort sving rundt 8. Snur meg rundt så han følger aksene og ender på innsiden med ham på venstre side.

9 - 12: Her var det bare å løpe.

Bane 2:

4-slalom byttet ut med hjul. 7-tunell byttet ut med lengden.
 Denne banen hadde mange momenter å trene på! FB, BB og serpentin. I tillegg til å inneholde alle de "spesielle" hinderene. Hundene var varme og litt slitne så ble kun et par korte økter. Denne banen tenkte vi å bygge en gang til så vi får trent skikkelig på den.

1 - 3: Satte Diesel på en skrå linje og gikk til 2. Her er det et FB, men Diesel løp langt ut mot tunellen! Vet ikke helt hvordan jeg kan vise ham her at det er krapp sving?

3 - 4: Første gangen vi prøvde banen stoppet vi med hjulet som han jukset på, selv om jeg prøvde å være tydelig med å vise hvor han skulle. Andre gangen tok jeg ham bare over 3 og videre til hjulet som han da klarte, belønnet etter hjulet.

4 - 7: Satte ham foran hjulet og sendte ham gjennom tunellen. Ropte på ham når han kom ut så han skulle få retningen. God føring på 6 og 7.

7 - 9: Her kommer serpentinen. Diesel skal over 8, jeg skal være på baksiden av 9, med føttene pekende mot 10(noe som viste seg å ikke være så lett...). Må bremse litt før 8, men samtidig komme meg til borterste vinge på 9 så han ikke går mellom 8 og 9. Han hoppet rett vei alle forsøkene, løp ikke mellom hinderene. Men min posisjon var ikke rett i det hele tatt! Hehe. Tror jeg fikk det så hllveis til den siste gangen, med at føttene peker rett vei og jeg bare snur på overkroppen.

9 - 11: Ene forsøket krasjet vi i tunellåpningen. Men så sa jeg kommandoen tidlig nok og da gikk det fint.

11 - 13: BB. Fikk til et noenlunde bra BB. Han hadde vid sving, men ingen snurr. Pølsa har han ingen problem med.

13 - 16: Her var det bare å løpe.

En kjekk dag i varmen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar