torsdag 10. mai 2012

Tur, spor og slalom på Sviland, 10.05.12

Gikk først runden i svilandskogen. Ville teste ut om Diesel klarer å slå om fra tur til spor.
Det gjorde han! Det er tydelig at når han får på seg sporselen så vet han hva det går i, nesen går rett ned i bakken!

Han fikk pause i bilen mens jeg la ut to spor.

Spor 1:
Underlag: Våt gressmark.
Liggetid: ca 15 min.
Vinkler: 2
Lengde: ca 100 m.

Dette var det første sporet hans på vått underlag. Hadde vom og hundemat som godbiter i sporet, og hadde vel en stor bit for hvert andre steg.
Han tok sporstart fint og gikk veldig grundig og skulle ha med seg alle godbitene. Han tok begge vinklene nokså greit. Sporslutt var en skål med ekstra mange godbiter i.

Diesel fikk 5 min pause i bilen før han gikk spor 2.

Spor 2:
Underlag: Våt skogbunn, mose,lyng,høyt gress.
Liggetid: ca 25 min.
Vinkler: 1
Lengde: ca 100 m.

La ferre godbiter i dette sporet. La vel for hver andre meter. Brukte vom og hundemat og Gabbas hundepølse. Litt større fart når det er mindre godbiter som han må få med seg. Lot ham gå av sporet litt for så å jobbe seg tilbake. Vinkelen gikk han først forbi, men snudde fort og gikk rett vei! Jeg hadde lagt sporet over en grusvei/sti. Der sleit han med å finne sporet, han ville gå langs gresskanten av veien og ikke rett over veien. Hadde lagt en godbit litt over halveis på veien, men burde nok lagt litt flere. Men han kom på med litt hjelp og fant leke i slutten av sporet.

Slalom økt:
Diesel fikk igjen en 5 min pause i bilen mens jeg satt opp slalom pinnene. Kjørte litt lenger ned på marka så han ikke skulle gå rett oppå sporet.
Begynte der vi avsluttet sist gang siden det var nytt miljø. Sendte fra begge sider og belønnet mellom portene. Sendte så fra begge sider der han tok begge portene. Varierte om jeg sto i ro eller "ble med". Han hopper liksom gjennom de to første pålene, så viss han har for stor fart kommer han altfor langt ut til å klare de to neste.

I økt to reduserte jeg avstanden mellom portene til 2 meter. Satte Diesel helt inntil portene slik at han ikke fikk for stor fart. Hadde en fra hver side. På slutten så jeg at han ble sliten og avsluttet med en enkel inngang og belønnet mellom portene.

En kjekk og vellykket kveldsøkt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar