torsdag 24. mai 2012

Hundestjerner, 1 gang, 24.05.12

Første praksisdag ble en varm treningsøkt!
Heldigvis kunne noen av oss trene inne, så det gjorde vi. Jeg skal jo ikke være så mye i sola så det passet oss(les; meg) bra.

Fikk rigget til buret og utstyret inne. Buret har jeg saget og lappet sammen sånn at det igjen ble brukbart.. rygget jo over det. Det tar litt tid å sette det opp for jeg må snu det opp ned ellers blir bunnen liggende og vippe. Men nå virker det og er ingen skarpe kanter, takket være sølvteip!


Diesel ligger å slikker sol om dagene, men han var veldig klar for trening også!


Så til selve treningen.

Det vi gikk igjennom idag var:
1. Gode vaner; kontakt og ro ut av bilen.
2. Belønningsutvikling.
3. Burleker.
4. Fot/sirkelarbeid - bli i buret.

Oss:
1. Diesel begynner å bli ganske flink på å gå ut av bilen. Han legger seg, jeg kan åpne døra uten at han reiser seg, ta på bånd, dra i båndet og bare stå og vente. Får også et par kontakt. Han er ikke like flink på kontakt når han kommer ut av buret, da skal alt undersøkes men gang!

2. Trente på å bytte leke. Han tok det rimelig kjapt, men han merket nok varmen for han pleier ikke å slippe så fort. Men det kan jo være fordi det var kjekke å bytte enn når han vet han bare får godbit for det. Han falt litt ut av leken når det ble for mye bjeffing fra de andre hundene. Men er veldig fornøyd med at han var såpass på jobb som han var i nytt miljø med masse forstyrrelser rundt. Han ble med i leken når det kun var en valp i rommet.

3. Har trent litt på dette før. Så han gikk rimelig kjapt inn i buret og jeg begynte med litt omvendt lokking. Kunne dra i båndet og hoppe og sprette. Kunne holde i halsbåndet og si "buret" i slutten av økta. Må få opp litt iver til å gå inn i buret.

4. Gikk sammen to og to. Den ene skulle trene fot eller sirkelarbeid mens den andre hadde hunden i buret og trente på bli i buret med forstyrrelser. Hver økt varte i 2 min(krav til fellesdekk klasse 1). Diesel klarte fint å bli i buret med forstyrrelser.
Det vi sliter med er "gå bakover". Marianne kom med noen tips: - Få skikkelig kontakt før jeg begynner å gå bakover. - Belønne men gang han går mot meg med kontakt slik at han ikke får tid til å falle ut. - Viss han tror vi trener sitt med forstyrrelser sier jeg bare noe som får han mot meg.

Til neste gang:
- Burleker.
- Gå bakover.

Gleder oss!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar