søndag 17. mars 2013

Respitt 7 og 8, 17.03.13

Endelig var banen på Åsen brukende igjen. Det var ikke mange som møtte opp idag siden det var agilitystevne i Kristiansand. Så det ble kun liten og stor klasse.

RESPITT 7:
Agilityløpet.
Plass 4/12.
2 feil(2 F) + tidsfeil(2,28).

Dommer: Else Marie Fossum
Vi kom oss gjennom på et vis, men det ble hakkete og rotete fra min side med for sene eller ingen beskjeder til Diesel. Det er tydelig at det er lenge siden noen av oss har trent.

Evaluering:
1 - 3: Han var vel på vei opp når jeg sa "gå", men lot det gå. Diesel kommer på høyre arm og jeg tar FB når han er over hinder to. Det leser han fint og tar tunnelinngangen. 

4 - 7: Grei post turn. 

8- 9: Tommy med hund stod bak gjerdet og var klar til å filme, de måtte jo Diesel bort å kjefte litt på! Fikk han med meg og over bommen. Han stopper halvveis på nedgangen, har ikke trent på at jeg må løpe rundt tunnelen og han ble litt opptatt av Maia som kom bakfra for å se om han tok feltet. Måtte gjenta kommandoen så gikk han fint ned.

10 - 12: Jeg gir en dårlig linje videre fra bommen og mot hinder 10 så han løper nesten utenom. Løper fint på vippen og snur seg ikke når jeg BB.

13 - 16: Sent FB etter 13 og mot tunnel. Jeg løper ikke og kommer for sent til FB mot 15. Får en litt vis sving men han tar tunnelinngangen. En vegring i slalomen.

17 - 22: Bra avslutning.

Bra:
  • Vippefelt.
  • BB vippefelt.
  • Brems på vippen.
  • Møne.
  • Lengde nesten uten fart.
  • Krapp sving rundt hinder 20.
Handling:
  • Jeg har blitt bedre på å briefe banene og finne løsninger. Nå må jeg få til å gjennomføre briefingen min i praksis!
  • Jeg husker å gi "gå" kommando av feltene.
Tren på:
  • Felt med tunneler i veien.
  • Tunnelsituasjonen. Sende gjennom 14 og løpe over til slalomen og gi ny tunellkommando fra toppen av slalomen.
RESPITT 8:
Hoppløpet.
DISK.



Her gjør jeg noe som jeg nok ikke har gjort før, jeg kaster båndet mot der slutten av løpet er. Diesel blir veldig opphengt i båndet(som er med belønning på). Han ser på båndet og ser på meg igjen, da sier jeg gå. Han tror nok han skal få belønning for å se frem og løper mot båndet, han ombestemmer seg og løper da rundt hinder en.

Jeg går tilbake og setter ham opp på ny, da blir det mye kluss med på plassen også, men får han nå på en ben linje til slutt. 

Han har en fin, krapp sving rundt hinder tre og gjennom tunnelen. Jeg glemmer jo helt å rope når han er i tunnelen og han fortsetter fremover. 

Etter tunnelen snurrer han feil vei og tar tunnelen tilbake igjen også. Over ser meg som står med hinder fem. Litt ukonsentrert og løper der han vil... 

Får han med meg over hinder fem og skal ta en grei post turn, men neida...han løper mot båndet igjen! 

Når han er så ukonsentrert velger jeg å bare gå av banen med ham. Vet ikke om det var den beste løsningen, men der og da hadde ikke jeg mer tålmodighet igjen heller, så da var det nok like greit å bare gå i bilen. Jeg er nok ikke helt på hugget jeg heller, så kanskje litt urettferdig å ta ham av banen. Men slik ble det, så tok jeg ham ut til en treningsøkt etter respitten så vi skulle avslutte med noe gøy og mestring.

Treningsøkten ble på lave hinder siden liten gikk sist. Gjorde det samme på start, kastet båndet og gikk ifra. Fikk belønnet ham for å se frem og komme mot meg. Nå var det heller ikke andre hunder som forstyrret så hele situasjonen ble lettere for Diesel. Det blir fort litt mye for ham. Er jo lenge siden vi har trent noe særlig, så fokuset hans er nok ikke på topp. 

Fikk trent oss gjennom banen. Jeg blir litt irritert på meg selv, for jeg kommer på etter treningen hvordan jeg burde gjort ting eller gjort ting annerledes der han gjør feil. Må få til  å trene etter det jeg har lært.

Trente på:
- Frem kommando. La ut leke bak hinder 10 og 14. Klarer aldri å være helt der oppe etter en rett tunnel.
- Velge noe som helst annet hinder enn tunnelinngangen. Fikk belønnet at han valgte slalom, men burde hatt utlagt leke så han fikk rett første gang. Det ble to nødstopp før han tok slalomen. Ene var min feil da jeg viste feil linje,så da fikk han noen frolic. 
- Belønnet feilfri slalom.
- Serpentin på hinder 22. Kom fint inn på armen, men løp konsekvent mellom 22 og 23. Det tok noen ganger før jeg koblet at jeg må legge leken ut der jeg vil at han skal gå. Da fikk han det til og vi avsluttet der.

Skal jeg bruke båndet som belønning, må vi trene mer på at det ligger igjen ved start. Frem til det tror jeg at jeg bruker vanlig bånd og har en leke utlagt en plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar