tirsdag 20. november 2012

Cornea Dystrofi og Pannus

Over en periode på ca et halvt år har Diesel fått noen hvite prikker på begge øynene. På den årlige helsekontrollen fikk jeg dyrlegen til å sjekke dem. Hun utelot at det var sår, men visste ikke så mye mer. Jeg ble anbefalt å bestille en time hos en øyelyser.

Som sagt så gjort.

Prikkene viser seg å være noe som kalles Cornea Dystrofi, fettavleiringer. 

Det kan skyldes kosthold, så heretter må jeg passe litt på hva jeg gir ham så prikkene ikke blir større.

Cornea Dystrofi:
Cornea dystrofi er en ikke-arvelig fettdeposit-variant som kan ha sammenheng med kostholdet. Den framstår som flekker på hornhinnen. Flekkene består av kalsiumkrystaller eller kolesterol. Sykdommen kan forsvinne av seg selv etter en tid. Noen mener sykdommen har sammenheng med kostholdet, og at tispas (mangel på riktig) kosthold er årsaken til at noen valper fødes med sykdommen.
(Wikipedia)

Dansk nettside: Trykk HER.

Pinscher forum: Trykk HER.


Men det var ikke alt. Dyrlegen fant noe annet også på øyet. En autoimmun sykdom som kalles Chronic Superficial Keratitis - Pannus på folkemunne.

Det er en øyesykdom som ofte rammer Schæferhunden, så da fikk vi bekreftet en av rasene i ham..

Det er en kronisk sykdom og blir det ikke behandlet så blir han garantert blind! Jeg fikk gode prognoser av dyrlegen siden det ble oppdaget så tidlig, er kun på venstre øyet og vi fikk begynt med øyedråper kjapt! Glad jeg fikk sjekket ut de prikkene!

Jeg drypper han 3 ganger til dagen, 1 dråpe i hvert øye, og skal tilbake på kontroll om et par uker for å se hvordan han reagerer på medisinene og se hvor ofte jeg må dryppe etter dette. Det er en livslang behandling. Flere folk slutter med øyedråpene når de får beskjed om at sykdommen har trukket seg tilbake, da blusser det opp igjen og det er vanskeligere å slå det tilbake for andre gang. 

Jeg skal ikke merke noe på allmenn tilstanden hans og kan bruke ham som normalt! 

Skal lære ham å fryse med snuten i hånda mi slik at jeg bare kan dryppe en dråpe i hvert øye, uten at jeg må holde for mye rundt snuten eller fysisk åpne øynene.

Da er visst jeg og Diesel i samme båt, og må leve med en autoimmun sykdom. 

Pannus:
Pannus er en øyesykdom hos dyr hvor hornhinnen dekkes av pigmenter, celler og blodkar som skilles ut fra hundens eget immunforsvar. Det er en endring i hornhinnene som til slutt vil gjøre hunden helt blind.

Engelsk side: Trykk HER.

Engelsk side2: Trykk HER.

Dansk side: Trykk HER.

Blogg som har oversatt fra den danske siden: Trykk HER.

Dansk side2: Trykk HER.

Vil folk se bilder er det bare å søke på google, syns de var litt for ekle for et blogginnlegg.

Legger med et bilde av Diesel heller:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar