onsdag 28. november 2012

2 ukers kontroll av Pannusen

Oddsen er nok ikke stor for at en og samme hund skal få tre øyesykdommer, men det har Diesel fått!

Han har:
- Pannus
- Corneadystrofi
- Grå stær

Pannusen hadde trekt seg fint tilbake, heldigvis! Jeg skal bruke opp flaska med kortison/antibiotika øyedråper så skal jeg gå over til rene kortison dråper.

Dosering:
1 dråpe i begge øyne 2 ggr daglig i 1 mnd, deretter 1 dråpe i begge øyne 1 gang daglig i 1 mnd.

Kan prøve annenhver dag, men om jeg kan dryppe så sjelden er jeg heldig. Det vanlige er å dryppe hver dag, forhåpentligvis holder det med en gang daglig. Øyet blir mer utsatt for infeksjoner ved bruk av lokale kortisondråper, så jo mindre kortison jo bedre.

Det kan være at corneadystrofien kan forverres ved bruk av kortisondråper over lengre tid, men dette må jeg bare følge med på.

Sollys kan forverre pannusen, så om vi skal på fjellet i påskesola eller en strandtur i sola bør han ha på seg solbriller. Det er ikke alle som må, så dette må jeg også bare følge med på og se hvordan han reagerer. Diesel er mildt angrepet og jeg fikk tatt det tidlig, så dyrlegen var optimistisk til at han kan leve et helt normalt hundeliv.
Skal vi på stranda kan jeg smøre med kunstig tårevæske. Dette vil legge seg som et beskyttende lag over øyet. Det er ingen bivirkninger så her kan jeg ikke gjøre noe galt.

Dyrlegen ville også sjekke lenger inn i øyet for å se om det evt kunne være grå stær eller noe annet. Hun fant en prikk med grå stær på høyre øye. Denne kan forbli slik eller den kan utvikle seg. Dette må jeg også følge med på.

Føler uttrykket "Som hund som eier" er en passende avslutning på dette innlegget!

2 kommentarer:

  1. Det va jo ikkje lide heller, 3 forskjellige ting.. stakars Diesel!

    SvarSlett
  2. Ja, maks uflaks!:/ Men dyrlegen sa han kunne leva normalt, så då håpe me på d:)

    SvarSlett