onsdag 26. oktober 2011

Smertemestringskurs

I forbindelse med sykdommen så søkte jeg en tid tilbake om å delta på et smertemestringskurs. Jeg fikk først avslag fordi jeg ikke hadde vondt nok. Så fikk jeg en telefon om at jeg var satt på venteliste til et kurs i Egersund, dette ble lagt ned og jeg ble satt på venteliste til et kurs i Stavanger.

Det gikk så lang tid at jeg omtrent ikke visste hva damen i telefonen refererte til da hun ringte og spurte om jeg fortsatt var interesert i kurset. Jeg reiste på en time før kurset der de spurte om alt var stabilt hjemme og at jeg kunne ha fullt fokus på kurset, og det kunne jeg jo.

Ikke kunne jeg vite hva som skulle ramme oss, men jeg har nå begynt på kurset, og tror ikke at jeg har mindre bruk for det etter at far døde i mai.

Vi er 12 stk på kurset og 3 ledere. 2 av disse har selv gått på kurset for mangen år siden og har blitt hjelpere på kurset etterhvert. De skal hjelpe oss til å bruke informasjonen vi får på kurset i hverdagen. De har vært igjennom en del ting selv og kommer med nyttige tips og råd.

Det er folk med forskjellige sykdommer og bakgrunn, men med enn felles ting, forståelse.

Det er så herlig å forklare noe, og så bli forstått av den andre. De forstår hvordan du har det. En frisk person kan aldri helt forstå, ikke ordentlig, til en viss grad ja, men ikke helt alikevel.

Vi har vært på kurset to ganger nå, og det virker veldig ok. Skal gå over 9 mandager totalt.

Begynner dagen med en "positiv runde" der alle forteller om en bra ting som har skjedd i uka som gikk. Det tror jeg er veldig viktig, for her er det personer som har så vondt hele tiden, at de glemmer ut de bra tingene.

Så har vi time med fysioterapeut der vi skal lære forskjellige avspenningsteknikker.

Etter lunsj er det undervisning.
Temaer som vi skal innom er:
  • Egne mål
  • Sammenhengen mellom smerte og fysisk aktivitet
  • Smerte som sammensatt fenomen
  • Avspenning og autogen trening
  • Selvbilde og sosialt nettverk
  • Sammengengen mellom tanker, følelser og atferd
  • Mestring
  • Kommunikasjon
  • Kosthold
Kurset går mye ut på å styre eget tankemønster og lære seg teknikker på å takle smerten.

Målet mitt er å komme i jobb. 

2 kommentarer: