onsdag 26. oktober 2011

Åttende kurskveld 25.10.2011

Da var tiden kommet for siste kurskveld.

Ikveld fikk vi beskjed av Lene om at vi skulle tenke ut to ting: 1 ting vi fikk til og 1 ting som ikke gikk så bra.

Kan være lurt å bli bevisst på hva en syns er vanskelig sånn at en ikke unngår å trene på dette. Vi mennesker har veldig lett for å gjøre det vi føler mestring i. Lurt og begynne en treningsøkt med det som er vanskelig, da er du på topp og hunden er på topp.

Diesel:
1 ting vi får til: tuneller.
1 ting vi er mindre flinke i: nedadgående felt

Begynte med felt. Han forstår fint lite og ingenting av at han faktisk skal stoppe på slutten av bommen, og vertfall ikke med bakbena på og frambena av. Jeg skiftet stilling og satte meg foran bommen slik at han ble stoppet av meg på en måte og fikk belønning når han stto. Begynte med litt omvendt lokking. Går han av så skal jeg vente til han går på selv. Er litt forskjellige meninger ute å går akkurat om dette at hunden rygger seg oppå feltet igjen. At hunden da kan rygge tilbake i konkurranser fordi den ikke klarte å bremse nok til å klare å stoppe på feltet. Men Lene mente at viss vi la belønningen på at han ble på feltet og ikke at han rygget opp, så skulle ikke det bli noe problem. Når han etterhvert skjønner at han skal ha bakbena oppå feltet, så må jeg gå over til å belønne vektforskyvning, og da vil han ikke måtte rygge på feltet igjen. Men først må jeg få ham til å forstå at det er bakbena som skal stå oppå for at han skal få belønning. Vi får se hvordan det går :)

Så tok vi en økt med tuneller. Jeg må huske på å ikke selv komme i slike posisjoner som gjør at Diesel får en flikk. Sende han på vegringslinjen til tunellen også. Begge veier. Det gikk faktisk utrolig bra. Han henter inngangen kjempe bra. Jeg må bare ikke få en tunellgal hund som jeg ikke klarer å stoppe når han ser en tunellinngang! Jeg må kunne klare og styre ham i rett tunellinngang, så det må jeg huske å trene på, at han skal ta den andre åpningen selv om den første står lettest til.

Ellers trente de andre på serpentin, sirkelarbeid på høyre innside, vektforskyvning og bakbytte.

Sirkelarbeid på høyre innside:
- Begynn med "klossøvelse". Sånn at hunden lærer at den faktisk har bakben og kan flytte på dem!

Vektforskyvning:
- Er det for vanskelig på bom, gjør du det på bakkenivå. Når hunden drar i leken, så vinner den leken. Når hunden forstår at den skal dra mot seg så kan du avansere til bommen. Men da kommer det med at hunden ikke skal gå av bommen i tillegg til at den skal dra. Så kan være lurt å begynne i en trapp eller lignende.

Bakbytter:
- Hunden skal ikke forutse og huske hva den skal gjøre, den skal lese kroppspråket ditt. Så når du setter opp en kombinasjon, gjør mye forskjellig. Løp rett frem, snu på aksene i en sving og ta et bakbytte. Gjerne i forskjellig rekkefølge. Da lærer hunden å følge med på deg og se hva du faktisk gjør.











Lene hadde bakt kake og jeg hadde med kake fra familieselskapet på søndag. Så kvelden endte inne i klubbhuset med kakespising og gode historier. En fin avslutning på et kjempe kjekt og lærerikt kurs. Tusen takk til Lene som har vært en kjempe flink instruktør!

Avtalte å møtes til trening kl 19.00 på tirsdager fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar