onsdag 5. desember 2012

Respitt 25, 28.11.12

Agility løpet.


Denne videoen er jeg ikke særlig stolt av! Men den skal minne meg på hvordan jeg IKKE skal oppføre meg på banen. Jeg lot konkurranseinstinktet mitt ta over og tok ikke hensyn til Diesel. Jeg ble mer og mer skuffet/sur etter hver ting Diesel ikke fikk til, det smitter selvfølgelig over på ham som fikk til mindre og mindre. Jeg avslutter med å gå av banen selv om han har prøvd så godt han kan.

Slik oppførsel fra min side er IKKE AKSEPTABEL!

Agility skal være gøy, både for hund og eier. Vi er helt ferske i konkurransesammenheng og jeg kan ikke kreve like mye av ham som jeg gjør på trening. Vi skal fokusere på å ha det gøy sammen på banen, så får resultatene komme etterhvert, forhåpentligvis.

Jeg må trene på dommerfløyta og pipeballer. Han var ikke med i det hele tatt og reagerte veldig både på fløyta og pipingen. Det gjorde det ikke bedre at jeg prøvde for hardt å få ham i lek. Det ble for mye for ham så han rullet ned rullegardinen og meldte seg ut.

Han sitter fint på start, så jeg skulle ha belønnt en start i stedetfor å gå løpet. Han er usikker og kommer ikke på de to første gå kommandoene, når jeg roper Diesel ser han akkurat vekk og det resulterer i at han løper på siden av det første hinderet. Jeg går tilbake og starter alikevel og får en dårlig start.

Etter at jeg har gått av banen klarte jeg å ta meg sammen og belønnte Diesel med ballen.

Evaluering:
1 - 3: Han løper utenfor første hinder fordi jeg roper på ham akkurat i det han ser vekk. Når jeg så starter ham på ny får han en dårlig linje. Når jeg tar ham tilbake ser jeg at han mister litt piffen.

4 - 6: Gjennom tunnellen får han opp farten igjen. Jeg FB for sent og han er på vei over bommen istedetfor mønet. Kunne kanskje lagt på en "Diiesel" for å hjelpe ham enda mer, siden han var litt utav det. Han stopper ikke på mønet, men går så langt ned at han treffer feltet.

7 - 9: Jeg setter feil linje og presser ham på baksiden av hinder 7. Jeg velger å ikke ta ham tilbake. Kjempe bra oppfelt på bommen. Ok FB av meg.

10 - 12: Fin sving mot meg. Jeg hadde briefet at jeg ikke skulle bakbytte vippa fordi det hadde vi aldri gjort. Hva gjør jeg? Jeg bakbytter vippa!! Diesel snurrer på vippa og faller av og han må ta den på ny. Fin sving rundt hinder 12. Jeg skulle sagt en ut kommando.

12 - 14: Fin linje og bra fart.

15 - 17: Det skal være en enkel post turn fra 15 til 16. Istedet så flikker han ut fra meg og er på vei mot bommen. Han velger å overse meg og trooor at han skal ta bommen. Jeg får ropt han tilbake, men jeg glemmer å ta Fb mitt mellom 16 og 17. Jeg prøver meg på et BB, men jeg har mistet piffen og Diesel har ikke fart nok. Får han over med en hopp kommando.

18: Så får han ikke til slalomen og jeg "belønner" han med å gå ganske sur av banen. Jeg skulle iallefall ha avsluttet med hjulet og siste hopphinder for så å løpe i leken!

Håper jeg har lært noe av dette! (Kommer mange flere nedturer, jeg må bare lære meg å takle dem bedre..)

Bra:

  • Oppfelt på bommen!
  • Nedfelt på bommen! Venter til jeg sier gå, og jeg kan ta FB mitt.
  • Ettersom jeg husker har han et bra felt på vippa, klarer ikke se det på filmen.
  • Han hopper over muren.

Handling:

  • Husket mange av FB mine.
  • Husket mer kommandoer.
  • Gjør det som jeg har briefet.

Tren på:

  • Post turns.
  • Følge med på meg og ikke ta egne valg når det kommer til hinder i banen.
  • Dommerfløyten.
  • Pipeballer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar