mandag 2. mars 2015

Villekurs - 2) Belønninger

Vi har meldt oss på online grunnferdighetskurs i regi av Ingerid. Ingerid og Sigurd har fått seg ny valp og har masse grunntrening foran seg.

Hun har opprettet egen nettside som det legges oppgaver ut på og vi laster opp filmene dit.

Jeg kommer til å blogge om oppgavene her også så jeg har det til senere.

Første oppgave er

2) BELØNNINGER.

2a) Godbitoversikt:
10 – Tørrforknotter/valpefor – dette får han som belønning inne for hverdagslydighet og ute på tur. Men han kan jobbe for disse også når vi trener inne med triks uten forstyrrelser.
9 – Små godbiter fra dyrebutikk som er litt mykere og ferskere enn tørrfor.
8 – Butikkgodbiter.
7 – Frolic.
6 – Kaviar/tubeoster.
5 – Ost.
4 – 1 – Her troner ferske godbiter. Pølse, skinke, fiskekake, gabbas hundepølse.
Jeg merker at godbitene er ekstra gode på intensiteten i måten han tar dem på, hvor på han er, hvor mye forskjellig han prøver på for å finne ut hva det er jeg vil og at leken blir kjedelig..
2b) Finn en leke hunden liker og lek på fem ulike steder.
Film fra tre av stedene vi lekte. Vi lekte også i stua og på parkeringsplassen vår. Ikke lett å filme og leke samtidig!
Lek på ny plass:

Det var ikke like lett å få han engasjert i leken på ny plass! Det er flere faktorer som jeg tror spiller inn: 
– Rett utav bilen, fikk snuse litt, men ikke mye. 
– Det var kaldt og surt. 
- Det var nok en leke med litt for lav verdi til å leke med på en ny plass.

Men det var tydelig at han var påvirket av miljøet, så nå skal jeg ha med leke og leke på nye plasser og i nye settinger :) Jeg blir litt oppgitt på slutten av videoen, for jeg hadde ikke trodd at han skulle leke så «dårlig». Så da la jeg vekk mobilen, fant en ny leke og satte meg på huk og lekte med ham. Da ble han mer engasjert i leken! :) 

Men da det kjørte en traktor forbi måtte den ses på istedetfor å leke..



2c) Lær hunden å slippe leken på kommando.
Takk / Ta den





Han er litt vanskeligere å få til å slippe ute når han er gira og nettopp har fått leken, men det går da også. Gjemmer så mye av leken som jeg kan i hånda og tar tak i leken på begge sider av munnen og holder den helt passiv, da slipper han :)

2d) Bytte mellom ulike leker.



Første gang vi prøver oss på denne øvelsen. Lekene har nokså lik verdi og i stua leker han med alt så syns det var en grei plass å starte øvelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar