lørdag 17. desember 2011

"Sitt bamse" gjennombrudd!

Det er jo ikke et revolusjonerende triks dette her, men jeg har slitt sånn med å lære Diesel det, så derfor jeg ble så glad!:D

Dette er et triks som Diesel kunne ved hjelp av lokking, altså godbit opp foran nesen. Men nå har jeg jo lært at hunder lærer best når de får gjøre ting selv og ikke bli lokket. Så da skulle jeg få Diesel til å frivillig tilby "sitt bamse". Det skulle vise seg å ikke være så lett gitt!

Det har vært myyye sinne og frustrasjon for å få til dette her! Jeg har tenkt "hvor vanskelig kan det være!!?" Han får jo til det meste på noen få ganger, men å sitte bamse, DET skulle han ikke få til. Sukk!

Min tålmodighet strekker seg ikke så veldig langt, men jeg har faktisk ikke gitt opp. Tenkte at dette skulle jeg søren få til! Han må jo kunne sitte bamse! Hehe.

Begynte med håndtarget, for så å prøve å vente ham ut for å se om han tok koblingen, men da ventet han kun på hjelp fra hånda. Han tilbydde "sittehopperygging", fordi jeg skulle prøve å klikke på når han beveget seg i retning oppover med frambena. Det resulterte i at han "sittehopperygger", noe som jeg forsåvidt kan begynne å belønne nå. Så gikk jeg over til fingertarget. Prøvde å gradvis senke fingen mens han ble sittende. Så hadde jeg bare fingen oppe som et signal.

I hundeskogen satt han på en trestamme. Da tilbydde han plutselig den ene labben. Jeg klikket for den, og vips så kom den andre labben også!!

Har vel lært noe jeg også av denne prossessen. Jeg må være tydelig på hva jeg vil og klikke presist. Ellers får jeg "sittehopperygge" istedetfor "sitt bamse"! Så er det vel også det at ting kan ta litt tid, det er ikke lært på en økt. Så må jeg ikke låse meg for mye fast i en måte å lære inn noe, men gjerne tenke litt annerledes og prøve å finne det som diesel forstår.

Her kommer ihvertfall videoen. Har ikke lagt på kommando enda, har bare hatt to økter. Så det kommer etterhvert. Er veldig glad for at han endelig fikk det til!

Diesel sitter bamse!
(Videoen er litt feil vei, Erlend holdt kameraet loddrett fordi han fikk beskjed om å bare filme Diesel;))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar